Influenteaza suplimentele nutritive masa musculara si performantele sportive?

  • 20 Mai 2013
  • Raspunsuri: 0
  • Vizualizari: 11

Pentru multi sportivi, dar si pentru cei care practica sport in mod amator, dezvoltarea masei musculare este o preocupare care le da multa bataie de cap. Se discuta foarte mult despre o alimentatie bogata in proteine si de suplimentele nutritive, nu  foarte bine cunoscute, ca mod de administrare, continut, efecte imediate si pe termen indelungat. Dezvoltarea masei musculare necesita un aport mare de proteine, mai exact trebuie ca sinteza proteica sa fie mai eficienta decat catabolizarea structurilor musculare. Aceste suplimente nutritive sunt foarte variate ca mod de prezentare, cantitate, continut si modul de administrare este de multe ori neglijat. Permanent apar noi produse, iar cercetatorii se intrec in a realiza studii cu ajutorul carora sa gaseasca suplimente mai eficiente.

Studiile s-au indreptat catre administrarea proteinelor din punct de vedere calitativ si cantitativ, dar si catre necesarul de enzime care asigura metabolizarea lor. Astfel suplimentarea alimentatiei cu enzime, proteaze (enzime pancreatice, tripsina, papaina, bromelaina, amilaza, lipaza, lizozim, chimotripsina) a demonstrat o refacere mai buna a functiei contractile si de asemenea si o reducere a intensitatii febrei musculare dupa antrenamentele de alergare. Cu alte cuvinte, refacerea a fost mai rapida si discomfortul cauzat de febra musculara, mai redus.

Un alt studiu si-a indreptat atentia catre suplimentarea cu glicin-arginin-acid-alfa-ketoisocaproic (GAKIC), dupa antrenamente si s-a demonstrat ca cei care au primit GAKIC au beneficiat de rezultate mai bune la eforturile repetate. Ceea ce inseamna ca persoanele care se antreneaza facand eforturi repetate, intrerupte de pauze, vor obosi mai greu si vor putea sa faca mai bine fata efortului. Asadar, acest supliment afecteaza indirect dezvoltarea masei musculare, pentru ca permite efectuarea unor antrenamente mai intense. Dar trebuie sa retinem ca aceste suplimente nu cresc masa musculara, de aceea este foarte important sa intelegeti si sa va informati asupra suplimentelor pe care le luati, pentru ca uneori nu au efectul dorit.

O alta combinatie de aminoacizi a atras atentia cercetatorilor: arginina si lizina, care sustin sinteza proteica, plus HMB (hidroxi-metilbutirat), care reduce catabolizarea proteinelor. Pare sa fie o combinatie interesanta pentru ca s-a remarcat o crestere considerabila a mobilitatii la persoanele care au primit combinatia. De asemenea, la femeile care au primit suplimentele, s-a constatat o crestere a circumferintei membrelor, a fortei membrelor inferioare si prizei manuale, precum si o dezvoltare generala a masei musculare. Constatarea finala a fost ca sinteza proteica a crescut per total cu 20%.

Un alt studiu si-a indreptat atentia asupra administrarii anumitor combinatii de nutrienti dupa antrenamente. A fost observata sinteza proteica in cazul administrarii unei combinatii de proteine din zer, aminoacizi liberi si carbohidrati, in comparatie cu administrarea unei cantitati de carbohidrati (per total avand aceeasi valoare energetica, ca si combinatia amintita), dupa un antrenament de forta. S-a remarcat faptul ca cei care au primit combinatia de nutrienti s-au bucurat de o mai buna refacere dupa efort si o mai accentuata sinteza proteica. Concluzia este ca dupa un antrenament este de preferat sa alegeti un supliment cu concentratie de 25-30% proteine si sa luati cateva comprimate de aminoacizi liberi pentru a putea sa va refaceti mai repede si in acelasi timp pentru a va mari masa musculara si rezultatele sportive.

Acest articol a fost scris de: Dr. Andrei Ioan Bogdan

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *