Tuberculoza osteo-articulara

Tuberculoza este şi astăzi considerată cea mai importantă boală transmisibilă, nediagnosticată la timp şi netratată corect determină sechele grave ale aparatului locomotor, cu repercusiuni sociale considerabile.

Tuberculoza osteoarticulara este o boală infecţioasă cauzată de cele mai multe ori, dar nu întotdeauna, de Mycobacterium tuberculosis. TOA este o inflamaţie mediată celular, cu o vindecare care este aproape întotdeauna o vindecare imperfectă şi relativă. Tuberculoza osteoarticulara este întotdeauna secundară unei primoinfecţii care diseminează pe cale vasculară la os sau pulmonar.

Factori de risc general favorizanti: subnutriţie, igienă defectuoasă, boli infecţioase anergizante (rujeolă, tuse convulsivă), pleurezie.

Factori locali favorizanti: traumatismul este elementul revelator al unei afecţiuni preexistente

Reprezinta cea mai frecventa localizare a tuberculozei extrarespiratorii, alaturi de tuberculoza ganglionilor periferici. Mortalitatea prin TOA este scazuta dar depistata tardiv lasa sechele functionale importante: la copii distructii articulare cu pozitii vicioase, deformatii ale coloanei vertebrale, iar la adulti redori articulare, artroze.

Anatomie patologică. Leziunile sunt : osoase/ sinoviala

Evoluează în 3 faze anatomice:

-debut
-evoluţie
-separare

Simptomatologia de debut

-cel mai frecvent se prezintă ca o monoartrită de intensitate, asemănătoare cu monoartrita reumatismală, dar semnele generale sunt de impregnare bacilară: inapetenţă,astenie, insomnie, scădere în greutate, subfebrilitate, transpiraţii nocturne
-durerea este cel mai frecvent moderată, calmată de repaus
-impotenţă funcţională prin durere şi contractură musculară
-dificultăţi la mers şi mers şchiopătat în artritele membrelor
-mobilitate articulară diminuată

Simptomatologie in starea II: sinoviala îngroşată, adenopatie în teritoriul supraiacent, rapiditatea amiotrofiei, şoc rotulian prezent, plica Alexandros, adenopatie satelită nedureroasă, atitudini vicioase (luxaţii patologice), abcese reci

Simptomatologie stadiul tardiv:  articulaţia superficială este mult tumefiată ,contrastând cu atrofia musculară din vecinătate; pielea este albicioasă (tumoră albă), uneori brăzdată de vene dilatate; uneori în vecinătate se palpează tumefacţia unui abces.

Semne radiologice

Faza incipienta (de debut): nu se observă nici o modificare radiologică, cel mult o îngroşare: de  părţi moi;

Faza II: hipertransparenţă difuză a extremităţilor osoase, un flu al contururilor mai ales  la copil , in deosebi semne de distrucţie cartilaginoasă,  si osoasă.

Faza III tardiva : „Distrucţia  osoasă” -constă in eroziuni şi ancoşe rău delimitate de contururile osoase şi din imagini geodice subcondrale deschise în contururile osoase, în  articulaţie (carie osoasă) sau aparent închise, cel mai adesea rău delimitate şi neconturate de osteoscleroză…

Stadii avansate: distrucţii cartilaginoase complete, distrucţii osoase foarte importante, ligamente relaxate, extremităţile osoase sunt subluxate

Tratamentul este indelungat si costisitor, impunand intreruperea activitatii scolare pentru copii si a pensionarii pentru adult. La adult există mai multe cauze :

-diseminarea dintr-o leziune primară pulmonară recentă;
-diseminarea dintr-o leziune pulmonară veche, din copilărie;
-diseminare în urma unei noi infecţii exogene

Criterii de diagnostioc si tratament:

-Examene bacteriologice
-Examen histopatologic-evidentiaza granulomul tuberculos.
-Examenul clinico-epidemiologic-indica suferinta pulmonara in antecedente sau contact TBC

Tratament de fond: Medicamentos / Metode ortopedice / Procedee chirurgicale
Tratament adjuvant: masuri igieno-dietetice / masuri psiho-educationale

Tratamentul medicamentos; scopul tratamentului:

-sterilizarea focarului si vindecarea bolnavului
-prevenirea complicatiilor si a recidivelor
-prevenirea selectarii bacililor rezistenti in urma tratamentului
-prevenirea transmiterii bolii

Principiile tratamentului antituberculos: asociat, continuu, supravegheat, administrare locala si generala, adaptat fazei evolutive. Regimurile de tratament in cazuri speciale:

-femeia gravida se exclude streptomicina din cauza efectului ototoxic pentru mama si fat.
-pacientii cu hepatita acuta-se administreaza streptomicina si etambutol 3-6 luni
-pacientii cu IRA 2HRZ + 6 luni
-pacientii cu infectii HIV cat si cei neinfectati nu se foloseste thioacetazona care are riscuri mari, chiar fatale.

Mijloacele ortopedice folosite constau in:
-repaus la pat prelungit,3-4 luni neintrerupt, folosind atele adaptate regiunii bolnave;
-extensia continua transosoasa sau cutanata pentru a combate spasmul, a preveni colapsul osos si a mentine suprafetele inflamate la distanta;
-imobilizarea in aparat gipsat in formele hiperalgice;

In general durata imobilizarii gipsate trebuie sa fie cat mai scurta: 30-45 zile la adult, 45-60 zile la copii, urmata de repaus in atele sau extensie continua;

Mijloacele chirurgicale folosite:

• Abordarea precoce a geodelor paraarticulare,de obicei dupa 3 sapt de chimioterapie, efectuandu-se chiuretaj-plombaj cu os spangios;
  • Sinovectomie in formele sinoviale care nu raspund la chimioterapie general si local, efectuat 2-3 luni;
  • Extinderea abceselor reci care nu reactioneaza la tratamentul general si local;
  • Tratamentul sechelelor si pozitiilor vicioase prin osteotomie, artrodeza, endoproteza
  • Recuperarea articulara incepe precoce, dupa 2-3 saptamani. Mersul se face cu sprijin total dupa integrarea plombajului osos.Durata totala a tratamentului este de 6 luni;

Urmarirea pe termen lung:

Cliniceapetitul revine, cresterea in greutate, creste forta fizica si intelectuala, local durerile, tumefactia dispar iar functia se amelioreaza;
Radiologic: conturul oaselor si al treveelor se reface, sechestrele se integreaza, transplantele sunt integrate, articulatia ia aspect de artroza sau sinostoza;
Laborator:VSH si leucograma normale;
Biologie: reducerea hiperergiei tuberculinice este un indiciu de evolutie favorabila desi nu se produce obligatoriu in toate cazurile;

Lasa un comentariu ⇒